menuordersearch
alborzsanat.ir

ابزارآلات، وسایل و امکانات برای کار با چوب و رزین اپوکسی ,

۱۳۹۸/۲/۲۳ دوشنبه
(2)
(0)
ابزارآلات، وسایل و امکانات برای کار با چوب و رزین اپوکسی
ابزارآلات، وسایل و امکانات برای کار با چوب و رزین اپوکسی

ابزارآلات، وسایل و امکانات برای کار با چوب و رزین اپوکسی

آموزش کار با چوب و رزین اپوکسی, ابزارآت، وسایل و امکانات برای کار با چوب و رزین اپوکسی

 بطور کلی در فعالیتهای فیزیکی، بخصوص ساخت و ساز برای تولید یک محصول، ابزارآلات نقش کلیدی دارند. گاهی اوقات فقدان یک وسیله یا ابزار ساده و ارزان، موجب نزول کیفیت یک محصول میشود.

دسته بندی ابزار و وسایل :

برای شناخت بهتر ابزار و وسیل مورد نیاز، آنها را در چهار بخش تفکیک کرده ایم :

ابزارآلات برقی.

ابزارآلات دستی.

وسایل جنبی و عمومی.

مواد و متریال مصرفی.

ابزارآلات برقی :

۱- دریل دستی با سه نظام ده میلیمتری، برای انجام سوراخکاری و در مواردی با نصب یک تبدیل روی سه نظام، برای سنباده و پولیش قابل استفاده است.

۲- پایه دریل رومیزی برای کنترل بهتر در سوراخکاری است. این پایه ها قابلیت نصب انواع دریلها و دستگاههای فرز مینییاتوری را دارند. در ساخت قطعات چوب و رزین اپوکسی بسیار کاربرد دارند.

۳- فرزمینیاتوری با سه نظام سه میلیمتر، این فرز با سنباده های انگشتی، مته و فرزهای متنوع یک ابزار بسیار کاربردی و مفید است.

۴- دستگاه سنباده  از تنوع زیادی برخورداراست. اساس کار اغلب آنها یک صفحه لرزشی است، که یک صفحه سنباده روی آن قرار میگیرد. البته نوع تسمه ایی با حرکت رفت و برگشت، یا دورانی نیز از انواع مهم دیگر این وسیله هستند.

  برای سهولت در تعویض سنباده های مستعمل و از کار افتاده، آنها را پشت چسبدار یا خود چسب میسازند. در این تکنیک در پشت ورق سنباده پارچه کرک دار چسبیده، و صفحه محل استقرار سنباده آجدار است. بدین ترتیب سریع تعویض میشوند. درضمن با توجه به شکل صفحه دستگاه صفحات مثلثی و دایره بصورت خودچسب و آماده در بازار موجود است. بصورت رول نیز هست، که میتوانید اندازه شکل مورد نیاز را خود ببرید.

  ۵- دستگاه سنگ دو طرفه یک ابزار چند منظوره است. اگر فضای مناسب برای نصب و ثابت نگهداشتنش فراهم باشد. به تنهایی پاسخگوی انجام اغلب فعالیتها خواهد بود. حتی به راحتی میتوان از آن در ساخت یک دستگاه خراطی هم بهره برد.

۶- دستگاه اره مویی آنچه در ابتدا در ذهن با شنیدن این نام متصور میشود. کمان اره مویی است. البته در واقع اساس کارهمان است، که چند سالی نوع برقی آن ساخته شده. کارهای زیادی با آن قابل انجام است. از همه مهمتر سرعت انجام کاراست. قواره کردن، گردبری و برش زوایا، روی چوب و رزین اپوکسی جامد، با این وسیله به سهولت قابل انجام است.

 ۷- دستگاه پولیش :دستگاهی که منحصرآ برای پولیش باشد، از تنوع زیادی برحوردارنیست. به استثنای دستگاههای بزرگ صنعتی و کاربردهای ویژه که از موضوع مقاله ما خارج هستند .ولی در مقابل اکثر ابزارهای برقی پرتابل نظیر : دریلها، دستگاههای فرز، سنگهای دو طرفه رومیزی و دستگاههای فرز مینییاتوری با واسطه یک تبدیل یا رابط به سهولت دارای قابلیت پولیش پیدا می‌کنند. لذا چند نوع از ابزارهای پولیش که روی دستگاههای فوق الذکر نصب میشوند را ،معرفی می‌کنیم.

  ۸- ترچ گازی یکی از ابزارهای مهم در کار با رزین اپوکسی در مراحل پیشرفته است. اصطلاح ترچ، برای سرپیکهای برش دستی و اتومات با گازهای مختلف و حتی برشهای سی ان سی بکار می‌رود. اما اخیرآ نوع پرتابل آن که به راحتی روی کپسولهای مشابه گاز فندک نصب میشوند، بنام ترچ دستی در بازار موجود است. در مراحل مقدماتی کار با رزین اپوکسی یک فندک گازی با لوله فلزی بلند کافی است.

 ۹- سشوار صنعتی این دستگاه با سشوار خانگی نقاط مشترک فراوانی دارد، ولی کارکردن با آن سختر و نیازمند مراقبت بیشتری است .زیرا حرارت تولیدی این دستگاه اصلآ در رنج حرارت سشوار خانگی نیست. ولی برای ساخت میز و قطعات بزرگ رزین اپوکسی، وجودش اجتناب نا پذیر است.

۱۰-دستگاه چسب حرارتی یکی از ابتکارات قرن است. این دستگاه در بسیاری از مراحل ساخت قطعات چوب و رزین اپوکسی کاربرد دارد.

ابزارآلات دستی :

برای ساخت هر نوع قطعه دست سازی، ابزارآلات دستی نقش کلیدی خود را ایفا میکند. دستگاههای برقی ایجا سهولت و سرعت در کار مینمایند، ولی سازنده را بی نیاز از ابزارآلات دستی نمی‌کنند. لذا به ابزار دستی مورد نیاز در فعالیت مورد نظرمان می‌پردازیم.

۱- ابزارآلات عمومی :

این عنوان به ابزارآلاتی اطلاق میشود، که برای همگان آشنا، و تقریبآ در همه خانه ها تعدادی از آنها موجود است.

از جمله : انبردست، پیچ گوشتی، چکش، دم باریک، انبرقفلی، تیغ موکت بری، قیچی، آچارآلن، آچار تخت و رینگی، و امثالهم.

۲- سوهانها :

سوهان یکی از ابزارهائیست که بشر از دیر باز نیاز به آنرا احساس، و از سنگهای ناصاف و سخت اولین سوهانها را برای شکل دادن و صاف کردن ابزار و وسایل چوبی، سنگی، کچی و…. بکار برد.

بتدریج با کشف آهن سوهانهای امروزی شکل گرفت .در ساخت قطعات چوب و رزین هرچند وجود سنگ انگشتی و سنباده ها عمده کار را انجام میدهند. ولی در اجرای ابتکارات و خلاقیتها، و رسیدن به یک شکل خاص وجود سوهانها اجتناب نا پذیر است.

۳- اره ها :

بشر همواره مشکل بریدن و قطع درختان را برای استفاده از چوبشان را داشت. از سنگهای تیز و تبرهای سنگی تنها وسیایلی بودند که بکار میبردند. و فقط از تنه باریک درختان جوان، و شاخه ها برای رفع نیازها بخصوص ساخت سرپناه میتوانستند استفاده کنند. با رسیدن به عصر آهن تبرهای فلزی را به خدمت گرفت، این وسیله را برای قرنها بکار برد و هم اکنون نیز کاربرد دارد.

 ولی نیاز به استفاده از درب و پنجره همچنین مبلمان و دکوراسیون بخصوص بعد از خلق چرخ و ساخت گاری نیاز به اره برای تهیه تخته چوبی او را واداشت تا موفق به ساخت اره شد. اوایل قرن هفده اره های تسمه ایی که روی دو چرخ توانست بحرکت در آید راه اره های مدرن را باز کرد. از این زمان آثار چوبی، در دکوراسیون کلیساها و خانه های اشرافی رواج یافت و صنعت نجاری وارد میدان جهانی شد. از طرفی بریدن فلزات، سنگها و بسیاری مواد مصنوعی دیگر موجب پیدایش اره های متنوعی گردید. در ساخت قطعات چوب و رزین اپوکسی، علی رغم بهره بردن از دستگاه اره مویی برقی، وجود اره های دستی نیز لازم است.

  ۴- سنبــــــــاده ها :

بشر بعد از رسیدن به انواع سوهان، برای صیقلی کردن سطوح چوبی و فلزی و مواد جامد مختلف خلآیی احساس میکرد. سوهانها پاسخگو نبودند. اوایل قرن بیستم با پیشرفت صنعت کاغذ و چسب، دانه های ماسه و سیلیس با دانه بندیهای مختلف حلال مشکل شد. و ورقه ها و صفحات سنباده خلق گردید. بتدریج ترکیبات سیلیسی و فلزی تنوعی در ذرات خورنده برای ساخت سنباده های مختلف بوجود آورد. واین تنوع نیاز به وجود یک استاندارد جهانی داشت که بتوان سنباده مناسب را انتخاب کرد و تولید کنندگان نیز بر اساس آن حرکت کنند. در نتیجه استاندارد اروپایی بر اساس تعداد ذرات خورنده در اینچ مربع جهانی شد.

 به معنی دیگر هر چه ذرات بزرگتر باشد تعداد کمتری در یک اینچ مربع جای میگیرد. و اصطلاحآ گفته میشود سنباده زبر تر است. لذا از حداقل تعداد ۱۲ عدد تا حدود بیش از ۱۵۰۰ عدد ذره در یک اینچ مربع طیف زبری تا نرمی سنباده ها را تعیین میکند. در زیر به رنجهای موجود در بازار می‌پردازیم.

فوق زبــر ۱۲ تا ۴۰

خیلی زبر ۴۰ تا ۸۰

زبــــــــر ۸۰ تا ۱۲۰

متــوسط ۱۲۰ تا ۱۵۰

نــــــــرم ۱۶۰ تا ۲۰۰

خیلی نرم ۲۲۰ تا ۳۸۰

فوق نرم ۴۰۰ تا ۶۰۰

سوپر نرم ۶۰۰ تا ۱۰۰۰

صیقل دهنده ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰

۵- پولیش :

در بخش دستگاههای برقی این مقاله، به دستگاههای پولیش پرداخته ایم .و در اینجا فقط به مورد بدون استفاده از ابزار ماشینی می‌پردازیم. بطور کلی در زمان پولیش کاری باید سطوخ مورد نظر را به مواد پلیش آغشته کنیم .این مواد خمیری یا مایع غلیظی میباشند، که جلا دهنده هم نامیده میشوند.

در روش دستی پارچه نخی یا الیافی از پنبه و یا الیاف دیگر، با ماده پولیش آغشته و با فشار و سرعت اقدام به صیقل نمودن سطوح مینمایند.

 ۶- ابزار سنجش مقادیر :

در این عنوان ابزارآلات فراوانی جای دارد، که از موضوع فعالیت ما خارج میباشند. ولی به آنهایی که در ساخت قطعات چوب و رزین اپوکسی کاربرد دارند می‌پردازیم.

۶/۱- ترازوی دیجیتال ۲۰۰ تا ۵۰۰ گرمی.

۶/۲- متر فلزی ۲ تا ۵ متری.

۶/۳- خط کش فلزی ۳۰ سانتی.

۶/۴- گونیا فلزی ۲۰ تا ۳۰ سانتی.

۶/۵- تراز بنایی ۲۰ سانتی.

۶/۶- کولیس ۲۰ سانتی

قالبهای سیلیکونی :

قالبها نیز نوعی ابزار کار هستند. چه انواع آماده، و چه نوع دست ساز خودتان .در این خصوص مفصل در مقالات سیلیکون چیست و آموزش ساخت قطعات چوب و رزین اپوکسی پرداخته ایم. لطفآ رجوع فرمائید.

مواد و متریال مصرفی :

در ساخت قطعات چوب و رزین اپوکسی، مواد و متریالی بکار میرود که مصرفی است، و باید همواره مواظب موجودی آنها باشیم. لازم است یک مقدار استوک متناسب با حجم فعالیتی که داریم، برای خود تعریف کنیم. تا در حین کار که همه چیز مهیاست مواجه با کمبود و نبود هیچکدام نباشیم .در ضمن در مقاله آموزش کار با چوب و رزین اپوکسی توضیخات بیشتری داده ایم.

۱- رزین اپوکسی با هاردنر مربوطه

۲- رنگهای مختلف سازگار با رزین اپوکسی

۳- لیوان یکبارمصرف طلقی

۴- لیوان یکبار مصرف مقوایی

۵- چوب بستنی باریک

۶- خلال دندان چوبی

۷- چسبهای نواری پهن و باریک پلاستیکی و کاغذی

۸- میله چسب حرارتی متناسب با سایز دستگاهی که دارید.

۹- چسب مایع نظیر قطره ایی، چسب آهن، چسب کاغذ و چسب چوب بیرنگ و سفید.

۱۰- ورق سنباده از سایزهایی که استفاده میکنید. و صفحات سنباده مخصوص دستگاه سنباده برقی که دارید.

۱۱- مواد پلیش یا جلاسنج.

۱۲- دستکش یکبار مصرف لاتکسی

۱۳- تینر فوری

۱۴- آستون

وسایل امکانات جنبی :

برای انجام هر فعالیتی در قدم اول نیاز به مکانی مناسب با یک سری امکانات لازم است .در زیر به این مطلب می‌پردازیم.

داشتن یک مکان ایده آل خواست هر هنرمند و هنرجویی است. مانند یک مغازه، دفتر و کارگاهی مستقل. که قطعآ برای همه مقدور نیست. ولی اگر از محل سکونت خود و خانواده میخواهید استفاده کنید، هیچ ایرادی ندارد، حتی نزدیکی به خانواده مزایای زیادی هم دارد. ولی باید حداقلهای زیر را داشته باشد، که موجب سلب آسایش دیگران نباشد. از طرفی آرامش هنرجو نیز با دخالت و دستکاری دیگران در مواد، ابزار وکارهای در دست ساخت از بین نرود.

۱- محل دارای تهویه و ازامکانات سرد و گرم کردن برخوردار باشد.

۲- فضایی برای استقرار میز کار، و مانوردراطراف آن فراهم باشد

۳- روی میز یا در کنارش محلی برای استقرار قفسه و کشوهایی باشه که مواد و متریال خصوصآ انواع رنگها را بشود مستقر کرد. تابلویی مخصوص ابزاز و وسایل موجود باشد.

۴- در گوش راست میز یک گیره رو میزی نصب شود.

 ۵- علاوه بر نور محل یک نور متمرکز با نصب یک چراغ مطالعه تآمین شود.

۶- فضایی متناسب با اندازه میز کار حداقل به ابعاد ۶۰ در ۴۰ برای کار کردن خالی باشد و چیزی در آنجا قرار نگیرد.

۷- یک صندلی پشت دار راحت که ارتفاعش قابل تنظیم باشد در جلو میز قرارگیرد.

۸- وجود یک جعبه پیریز برق چند خانه در محلی که دسترسی راحتی داشته باشد مستقر گردد.

۹- محل مناسبی برای آویزان نمودن و در دسترس قرار گرفتن فرز انگشتی، دریل، چسب حرارتی، سشوار و امثالهم مد نظر باشد.

۱۰- درصورتیکه فضای بیشتر دارید. محلی را به نصب پایه دریل ،سنگ دو طرفه و دستگاه اره مویی اختصاص دهید.

۱۱- اگر قصد تولید میزها را داشتید، بدیهیست که نیاز به فضای کارگاهی به حداقل مساحت ۵۰ مترمربع است. در مقاله فلویدآرت مفصل در این خصوص جزئییات مطرح شده است.

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
با ما در تماس باشید
دفتر مرکزی :
کرج جاده محمد شهر نرسیده به سه راه امیر کبیر روبروی مسجد صاحب الزمان فروشگاه البرز صنعت
تلفن تماس :
02636338710-13
09121611814
aparatfacebooktwiteryoulinkedininstagram
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp بر روی هر کدام از اکانت پشتیبان ما کلیک کنید.
ما معمولا در کمتر از 5 دقیقه پاسخ می‌دهیم
مدیر
پشتیبانی واتساپ
چطور میتونم کمکتون کنم؟