menuordersearch
alborzsanat.ir

راهنمای ابزار تعمیر و ترمیم مبلمان چوبی ,

۱۳۹۸/۲/۱۶ دوشنبه
(3)
(0)
راهنمای ابزار تعمیر و ترمیم مبلمان چوبی
راهنمای ابزار تعمیر و ترمیم مبلمان چوبی

راهنمای ابزار تعمیر و ترمیم مبلمان چوبی

تعمیر و پرداخت مبلمان چوبی کاری است که باید توسط ابزار دستی انجام شود. البته ابزار برقی باعث می‌شود کار، سریع‌تر و آسان‌تر پیش برود اما ابتدا باید طرز استفاده از ابزار دستی را یاد بگیرید و بعد سراغ انواع برقی آن بروید. در این مقاله، بهترین ابزار، که باید در کارگاه خانگی‌تان داشته باشید را معرفی خواهیم کرد. البته این مقاله بخشی را نیز به معرفی ابزار فرعی اختصاص می‌دهد. ابزار فرعی برای انجام تعمیرات ضروری نیست اما می‌توانند مدت زمان کار را کاهش دهد.

تنها استثنایی که باید قائل شد یک دریل برقی قابل حمل با قابلیت تغییر سرعت است. با این ابزار برقی می‌توانید تقریبا هر سطحی با هر جنسی را سریع سوراخ کنید. دریل‌های بسیار زیادی با لوازم جانبی بسیار متنوع نظیر اره، فرز، توفال و امثال هم در بازار موجود هستند. لوازم جانبی را زمانی تهیه نمایید که به آن‌ها احتیاج داشته باشید. با یک دریل ساده و یک ست مته شروع کنید. دریل بی سیم به پریز برق احتیاج ندارد و می‌توان از آن در فضای بیرون نیز استفاده کرد.

همیشه ابزار با کیفیت خریداری کنید. ابزارها را با هم و یا یکی یکی بخرید؛ هر طور که بودجه‌ی‌تان اجازه می‌دهد. خرید ابزار ارزان قیمت، هدر دادن پول است زیرا این ابزار می‌تواند بواسطه‌ی عملکرد بد یا ناقص خود، هزینه‌های زیادی را برای‌تان به بار بیاورد. ابزار ارزان قیمت هم‌چنین می‌تواند خطرناک نیز باشد زیرا این ابزار، لبه یا نوک تیز ندارند و ابزاری که کند باشد ممکن است در حین کار، سر بخورد.

ابزار با کیفیت به خوبی تراز شده‌اند، با دقت تراش خورده‌اند، استادانه هماهنگ شده‌اند و در اثر حرارت دیدن، به خوبی سخت و محکم شده‌اند. با برخی مراقبت‌ها، ابزار با کیفیت برای شما یک عمر کار خواهند کرد. تفاوت قیمت یک ابزار باکیفیت و یک ابزار ارزان قیمت، فقط چند هزار تومان است. خریدن ابزار با کیفیت نیازمند کمی گشتن در بازار، مقایسه قیمت‌ها و کیفیت‌هاست. ابزار فروشی‌ها از یک ابزار، سه نمونه‌ی آن را دارند (خوب، بهتر، بهترین). از طریق مقایسه نمودن یک نمونه با نمونه‌ی دیگر به راحتی می‌توانید تفاوت میان یک ابزار با کیفیت و یک ابزار ارزان قیمت را تشخیص دهید. یک ابزار با کیفیت، به خوبی تراش خورده است. ابزار ارزان قیمت به نظر می‌رسد که در یک قالب ناقص قالب‌گیری شده‌اند. فلز به کار رفته در آن‌ها، زبر و تیز است و در بهترین حالت، ممکن است آن‌ها را سوهان کشیده باشند.

ابزار اصلی

در ادامه به معرفی ابزار اصلی می‌پردازیم که برای تعمیرات مبلمان چوبی لازم‌اند. اگر بودجه‌ی‌تان اجازه می‌دهد همه‌ی آن‌ها را یک‌جا خریداری نمایید. اگر نه، مجموعه ابزار اصلی شما می‌بایست شامل این ادوات باشد: لیسه نجاری، چکش، تعدادی پیچ گوشتی، کاتر، چاقوی کرافت، گیره در سه اندازه‌ی مختلف.

لیسه نجاری

کاردک

شابر دستی

تیغ شابر دستی

سوهان

ماله پلاستیکی

از یک کاردک که دارای تیغه‌ی محکاست می‌توان به‌عنوان یک لیسه برای کنج‌های تنگ استفاده نمود. هم‌چنین وقتی از بتونه چوب استفاده می‌کنید کاردک یک ابزار مفید است. شابر دستی، جلاهای قدیمی را سریع می‌تراشد تا به چوب خام (بدون روکش) برسید. لیسه مبلمان برای مبلمان و اثاثیه چوبی ساخته می‌شود و اصولا در مغازه‌های ابزار مختص مبلمان عرضه می‌شود. اگر نتوانستید چنین لیسه‌ای را بیابید یک لیسه‌ی تیغه‌ای تخت معمولی تهیه نمایید؛ این ابزار نیز خوب کار می‌کند. اطمینان حاصل نمایید که همیشه با استفاده از یک سوهان، لیسه‌ها را تیز نگه می‌دارید. لبه‌های لیسه نسبتا زود کند می‌شود؛ احتمالا مجبور خواهید شد در حین پرداخت کردن چوب، لیسه را دو یا سه بار تیز کنید.

چکش

چکش میخکش با وزن 0.368 کیلوگرم

چکش یک سر کروی

پتک پلاستیکی یا چوبی یا هر دو

ضربه زدن با چکش میخکش 0.368 کیلوگرمی نسبت به چکش استاندارد 0.453 کیلوگرمی آسان‌تر است. به طور کلی، شما به نیروی اضافه‌تری که چکش‌های سنگین‌تر ارائه می‌دهند احتیاجی ندارید. هم‌چنین چکش‌های کوچک‌تر می‌توانند داخل کنج‌های تنگ تر نیز بروند. چکش‌های یک سر گرد برای فلزکاری طراحی شده‌اند؛ یک سر این چکش‌ها گرد و کروی است تا با استفاده از آن، میخ پرچ‌ها را صاف کرد. سر نرم پتک‌های پلاستیکی یا چوبی برای پیش راندن اسکنه‌ها طراحی شده‌اند. شما هم‌چنین برای ضربه زدن به اجزاء چوبی برای این‌که در جای خود روند به پتک‌ها احتیاج خواهید داشت.

اگر در بازار یافت می‌شد به جای چکش میخکش 0.368 گرمی، یک چکش کراس بخرید. این ابزار دارای یک سر تخت برای ضربات سنگین و یک سر باریک و کوچک‌تر برای ضربه زدن در داخل کنج‌ها و گوشه‌های تنگ است. بسیاری از ابزار فروشی‌ها این نوع چکش را ندارند اما معمولا می‌توانید آن را سفارش دهید.

اره

اره آهن‌بر

اره پشت‌دار

اره فارسی‌بر یا نوع دستی آن

اره مویی یا اره منبت کاری

اگرچه اره آهن‌بر برای بریدن آهن طراحی شده است، اما می‌تواند قطعات کوچک چوب را به دقت برش بزند. تیغه‌ی نازک این اره، چاک‌ها یا بریدگی‌های باریک و کم عرضی ایجاد می‌کند که یک مزیت بزرگ است. از یک اره آهن‌بر می‌توان برای بزرگ کردن شیار پیچ‌ها (یا ایجاد شیارهای جدید) و نیز برای بریدن فنرها، پیچ‌های سر تخت، پیچ‌های معمولی، میخ‌ها و سایر بخش‌های فلزی استفاده کرد.

اره پشت‌دار و اره فارسی‌‌بر به طور خاص برای ساختن کابینت‌ طراحی شده‌اند. از این دو ابزار برای ساخت اتصالات چوبی، برش‌های زاویه‌دار (برش میتر) و سایر کارهای ظریف و دقیق استفاده می‌شود. اره پشت‌دار یا اره فارسی‌بر دستی که خریداری می‌نمایید می‌بایست در هر 2.54 سانتی‌متراز طول تیغه، 14 تا 16 دندانه داشته باشد و طول اره می‌بایست 25 تا 30 سانتیمتر باشد. هر دو این اره‌ها برای برش در خلاف جهت رگه‌های چوب طراحی شده‌اند. با این حال، از این دو اره برای راسته بری (برش در جهت رگه‌های چوب) نیز استفاده می‌شود زیرا بیشتر قطعات مبلمان چوبی به آن اندازه بزرگ نیستند که برای برش آن‌ها از ابزار استاندارد راسته‌بری یعنی اره راسته‌بر استفاده شود.

برای نقوش، حفره‌ها و سایر برش‌های پیچ در پیچ، بهترین ابزار اره مویی است. انواع مختلفی از تیغه‌ها را می‌توانید برای این اره خریداری نمایید؛ تیغه‌های درشت، متوسط و ظریف و نیز تیغه‌هایی برای فلز و پلاستیک. با تنظیم کردن پین‌ها روی قاب اره می‌توانید زاویه تیغه را تغییر دهید تا کنج‌های 90 درجه را برش بزنید بدون این که اره را از روی سطح مورد نظر بلند کنید. نمونه‌ی برقی همتای اره مویی عبارتست از اره افقی‌بر یا اره عمود‌بر برقی قابل جابه جایی.

مغار

مغارهای کپل

مغار تخت

مغارهای خراطی داخلی

مغارهای خراطی خارجی

برای انجام بسیاری از کارها، خریداری یک ست محتوی مغارهای کپل ( با تیغه‌هایی به عرض 0.31، 0.62، 1.27 و 1.90 سانتی‌متر) بهترین کار است. هم‌چنین می‌بایست یک مغار تخت با لبه مورب به عرض 1.27 سانتی‌متر نیز تهیه نمایید. این مغار می‌تواند داخل کنج‌هایی بشود که مغارهای کپل توانایی دسترسی به آن‌جا را ندارند. مقطع عرضی مغارهای خراطی داخلی و خارجی، گرد است. از این ابزار برای صاف کردن و توخالی نمودن داخل و خارج نقوش یا سطوح انحنادار استفاده می‌شود.

مغارها را باید به وسیله‌ی ضربه زدن با انتهای کف دست، چکش پلاستیکی یا پتک چوبی به جلو راند. هرگز از چکش فلزی استفاده نکنید زیرا باعث شکستن دسته‌ی مغار می‌شود.

رنده

رنده قاچی

رنده کله چوب

رنده قاچی بهترین وسیله برای صاف و هموار کردن چوب‌های رگه‌دار است. هم‌چنین برای بریدن و هم‌خوان کردن اتصالات چوبی به این ابزار نیاز خواهید داشت. در ضمن، هنگامی که در یا پنجره در چهارچوب خود گیر می‌کند با استفاده از این ابزار می‌توانید آن‌ها را از گیر دربیاورید. رنده‌ی کله چوب برای کندن پوست و هموار کردن در خلاف جهت رگه‌های چوب طراحی شده است نظیر انتهای یک تخته‌ی چوبی.

پیچ‌گوشتی

یک ست چهارتایی از پیچ‌گوشتی‌های دو سو و چهار سو، جوابگوی بیشتر کارهای باز و بسته کردن پیچ‌ها خواهد بود. پیچ گوشتی‌ها برای باز و بسته کردن پیچ‌ها طراحی شده‌اند هر گز از آن‌ها برای باز کردن درب قوطی کنسرو یا به عنوان وسیله‌ی علامت گذاری روی چوب یا به‌عنوان دریل استفاده نکنید. هنگامی که در حال تلاش کردن برای شل نمودن یک پیچ سفت هستید، هرگز با چکش به دسته‌ی پیچ‌گوشتی ضربه نزنید.

دریل

دریل دستی یا یک دریل برقی با قابلیت تغییر سرعت

مته‌های معمولی

مته‌های پخ زن با ضمیمه‌ی سرهای پیچ‌گوشتی

از آن‌جایی که بیشتر سوراخ‌ها در مبلمان کوچک هستند، به دریل جغجغه احتیاجی نخواهید داشت. یک دریل دستی معمولا از پس بیشتر کارهای مربوط به مبلمان بر‌می‌آید. سایز مته‌ها می‌بایست در رنج 0.16 تا 0.64 سانتی‌متر باشد. هم‌چنین برای سوراخ کردن محل قرار گرفتن پیچ‌های سر تخت باید تعدادی مته خزینه زن در سایز کوچک و متوسط در اختیار داشته باشید. خزینه دار کردن کام‌های چوبی را نیز می‌توان با استفاده از مته‌ها انجام داد.

اگر بودجه‌تان اجازه می‌دهد علاوه بر دریل دستی، یک دریل برقی با قابلیت تغییر سرعت به همراه ست مته‌ را نیز خریداری نمایید. قابلیت تغییر سرعت به شما این اجازه را می‌دهد که با سرعت کم، شروع به سوراخ کردن کنید سپس هنگامی که دریل درون چوب یا سایر سطوح فرو رفت سرعت دریل را افزایش دهید. اگر ضمیمه‌ی سرهای پیچ‌گوشتی را نیز خریداری کرده باشید می‌توانید پیچ ها را با استفاده از دریل، باز کنید یا ببندید. هنگامی که تعداد زیادی پیچ وجود دارد که مجبورید آن‌ها را باز کنید یا ببندید دریل و سرهای پیچ‌گوشتی یک ابزار عالی است.

قبل از این که هر نوع کار مرمت و تعمیر را آغاز کنید اطمینان حاصل نمایید که گیره، ابزار سمباده‌زنی و سایر ابزار اساسی را که در زیر توضیح می‌دهیم در کارگاه‌تان موجود باشد.

گیره

گیره c در چندین سایز

گیره تسمه‌ای

پیچ دستی

گیره‌ها برای تعمیر مبلمان، ابزار ضرروی هستند؛ احتمالا از گیره‌ها بیش از هر ابزار دیگری استفاده خواهید کرد. خوشبختانه گیره‌ها، ارزان قیمت هستند ( به استثنای پیچ دستی‌های چوبی ) لذا احتمالا استطاعت خرید یک ست خوب را خواهید داشت.

گیره‌ی C شبیه حرف سی انگلیسی است که یک پیچ قابل چرخش در انتهای آن قرار دارد. می‌توانید نوع سبک آن را که از جنس آلومنیوم یا نوع سنگین‌تر آن که از جنس استیل است را خریداری نمایید. برای شروع، شش عدد گیره c تهیه نمایید از هر سایزی که انتخاب می‌کنید دو عدد.

گیره تسمه‌ای یک تسمه است که در انتهای آن، یک سگک تعبیه شده است. با استفاده از این گیره می‌توانید سطوح ناهموار را در کنار هم نگه دارید. به جای گیره تسمه‌ای می‌توانید از یک طناب استفاده کنید به شرطی که یک تکه چوب مابین طناب و سطوح قرار دهید تا فشار لازم برای به هم نگه داشتن دو سطح اعمال شود. آن‌گاه طناب را محکم گره بزنید. البته این کار در سطوح تنگ و محدود همیشه امکان پذیر نیست.

پیچ دستی‌ها میله‌هایی از جنس استیل هستند که دارای یک آرواره‌ی پلاستیکی یا فلزی می‌باشند. فک بالایی ثابت و فک پایینی متحرک و مجهز به یک پیچ سفت کننده است. مقرون به صرفه‌تر این است که نوعی از پیچ دستی را خریداری نمایید که روی لوله‌‌های استیل گالوانیزه نصب می‌شود. در این نوع پیچ دستی‌ها، طول گیره بر اساس طولی از لوله که می‌خواهیم برش بزنیم تعیین می‌شود.

ابزارهای سمباده زنی

تخته پوست

سنباده اسفنجی

میخ چوبی یا شیلنگ در لفاف کاغذ سمباده

برای بیشتر سطوح، از یک تکه چوب مکعب شکل که روی یک وجه آن یک تکه نمد ضخیم چسبانده‌اید استفاده کنید؛ برای سطوح محدب از یک تکه اسفنج سفت که دور آن کاغذ سنباده پیچیده‌اید استفاده نمایید. مکعب‌های پلاستیکی که در بازار موجود هستند دارای دندانه‌های فلزی‌اند که کاغذ سنباده را در جای خود ثابت نگه می‌دارند لذا استفاده از این مکعب‌ها ممکن است آسان‌تر باشد.

برای سطوح مقعر، دور یک میخ چوبی یا یک تکه شلنگ که قطر آن‌ها هم اندازه‌ی قطر انحنای تقعر است کاغذ سنباده بپیچید. هم‌چنین می‌توانید سنباده قیطانی خریداری نمایید هر سر قیطان را در یک دست بگیرید و با کشیدن قیطان به چپ و راست، سطح مقعر را سنباده بزنید. از سنباده‌های سر دریلی که به سر دریل برقی متصل می‌شوند می‌توانید برای سطوحی که دسترسی به‌ آنها دشوار است استفاده نمایید؛ این سرها در واقع غلتک‌های شفت‌داری هستند که روی آن‌ها یک سنباده نواری کشیده شده است که نقاط ناهموار را صاف می‌کنند بدون این که کل سطح چوب را صاف کنند. از سنباده‌های پره‌ای یا سنباده دیسکی استفاده نکنید.

رنده درشت‌تراش و رنده بلند

این نوع رنده‌ها گران قیمت هستند اما برای ساخت کابینت‌ و هم‌چنین برای کارهای تعمیراتی زیاد، الزامی هستند. این دو رنده با داشتن کف پهن، یک دیگر را تکمیل می‌کنند.

ابتدا از رنده درشت‌تراش استفاده می‌شود تا سطوح چوبی را به خوبی پوست بکند و هموار کند. سپس از رنده بلند استفاده می‌شود؛ این ابزار سطح چوب را به عنوان آخرین مرحله‌ی پرداخت، صاف و هموار می‌کند که چوب را برای چسب کاری یا برای یک اتصال عالی آماده می‌نماید. هم‌چنین از این رنده‌ها می‌توان برای هموار کردن سطوح تخته‌های چوبی نیز استفاده کرد اگرچه این کار را باید به چوب‌بری‌ها سپرد تا کار را با استفاده از رنده‌های برقی انجام دهند.

جعبه آچار

شما به ندرت به آچار احتیاج پیدا می‌کنید اما وقتی این اتفاق بیافتد ارزشش را دارد که برای خرید یک جعبه آچار، هزینه کرده باشید. آچارها در ست‌هایی با تعداد متفاوت در بازار یافت می‌شوند؛ ست‌های سه عددی، دوازده عددی و بیشتر. سایز آچارها از 3.17 میلی‌متر تا 3.8 سانتیمتر متغیر است؛ سایزهای اصلی عبارتند از 0.317، 0.62، 1.27 و 1.90 سانتیمتر. بهترین نوع آچار برای کارهای تعمیرات مبلمان، آچار رینگی است.

پیچ‌گوشتی جغجغه‌ای حلزونی

این ابزار برخی اوقات پیچ گوشتی یانکی نیز نامیده می‌شود. دسته‌ی این پیچ گوشتی دارای مکانیسم فشار دادن-آزاد شدن است که به طور خودکار روی یک محور حلزونی می‌چرخد. شما فقط می‌بایست ته دسته‌ی پیچ گوشتی را به سمت پایین فشار دهید تا سر پیچ گوشتی فعال شود. سرهای متعددی (دو سو یا چهار سو) همراه این پیچ گوشتی‌ها ارائه می‌شود که معمولا در دسته‌ی تو خالی پیچ گوشتی قرار داده می‌شوند.

ضامن روی محور حلزونی را می‌توان روی بستن یا باز کردن پیچ و یا (عدم چرخ)) تنظیم نمود. نقش اصلی پیچ‌گوشتی جغجغه‌ای در تعمیر مبلمان، باز و بسته کردن سریع پیچ‌هاست. هم‌چنین از این ابزار می‌توان در بسیاری از کارهای تعمیر لوازم خانگی و اتومبیل و کارهای تاسیساتی استفاده نمود.

انبر قفلی

این ابزار دارای یک پیچ آج‌دار در انتهای یکی از دسته‌هاست. با کمی تنظیم کردن این پیچ، آرواره‌های انبر قفلی دور جسم مورد نظر قفل می‌شود. از این ابزار برای بازکردن پیچ و مهره‌هایی که بی نهایت محکم بسته شده‌اند استفاده می‌شود. هم‌چنین با این ابزار می‌توانید میخ‌ها را بیرون بکشید. این ابزار در سه سایز کوچک، متوسط و بزرگ در بازار موجود است. برای کارهای تعمیرات مبلمان، سایز کوچک و متوسط کفایت می‌کند.

سنبه میخ کوبی

وقتی بخواهیم سر میخ از سطح چوب پایین‌تر برود از سنبه میخ کوبی استفاده می‌نماییم. این ابزار، واسطه‌ی میان چکش و میخ است. انتهای این نوع سنبه، صاف و هموار است تا با شیار سر میخ چفت گردد. سنبه‌ها از جنس آلیاژ استیل هستند لذا می‌توانید با چکش به آن‌ها ضربه بزنید. این ابزار را می‌توانید در سایزهای مختلف خریداری نمایید. قیمت این ابزار مناسب است و هر سه سایز کوچک، متوسط و بزرگ آن به کار می‌آید.

پرگار

از این ابزار در نقشه کشی برای تقسیم کردن یک خط استفاده می‌شود. انواع مختلف این ابزار هم‌چنین در تعمیرات مبلمان، عالی هستند. این ابزارها محل سنبه نشان زن یا پیچ را تعیین می‌کنند تا بعدا با استفاده از دریل، آن محل را سوراخ نماییم. هم‌چنین برای منتقل کردن اندازه‌ی دقیق قطعات کوچک مبلمان نیز می‌توانید از پرگار استفاده کنید.

ست سوهان زبر و سوهان نرم

ریزه کاری‌های زیادی در تعمیرات مبلمان وجود دارد که لازم می‌شود از سوهان زبر یا نرم استفاده کنیم تا سطوح را صاف و هموار کنیم. از سوهان میله‌ای برای صاف کردن و بزرگ کردن سوراخ‌ها استفاده می‌شود.

آچار فرانسه

این ابزار به عنوان یک پشتیبان برای آچار رینگی و انبر قفلی می‌تواند خیلی مفید واقع شود. پیچ‌های آج دار روی سر این آچار، آرواره‌ی آچار را دور مهره محکم می‌کند؛ همزمان که آچار را روی مهره قفل کرده و نگه داشته‌اید پیچ را با یک آچار، انبردست یا پیچ گوشتی می‌چرخانید. سایز متوسط این آچار کفایت می‌کند.

فروشگاه آنلاین البرز صنعت

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
با ما در تماس باشید
دفتر مرکزی :
کرج جاده محمد شهر نرسیده به سه راه امیر کبیر روبروی مسجد صاحب الزمان فروشگاه البرز صنعت
تلفن تماس :
02636338710-13
09121611814
aparatfacebooktwiteryoulinkedininstagram
گفتگو را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp بر روی هر کدام از اکانت پشتیبان ما کلیک کنید.
ما معمولا در کمتر از 5 دقیقه پاسخ می‌دهیم
مدیر
پشتیبانی واتساپ
چطور میتونم کمکتون کنم؟